سایت جامع کتاب, جزوه, سمینار, مقالات, https://landsun.ir/

با یادگیری از گزارشات آماده مسیر را کوتاه تر کنید.

با یادگیری از گزارشات آماده مسیر را کوتاه تر کنید.

پژوهشگران گرامی جهت دانلود محصولات مورد نظر خود به سایت لندسان مراجعه نمایید.

http://LandSun.ir/

تلگرام: landsun2021@
اینستاگرام: landsun.ir

گندم دوروم با نام علمی Triticum turgidum var: durum از خانواده Poaceae، تک‎لپه‎ای، یک ساله و روز بلند است. این محصول حدود 10درصد تولید گندم جهان را به خود اختصاص داده و در حدود 20 تا 25 درصد بیشتر از گندم معمولی قیمت دارد. گندم دوروم یک ماده اولیه مناسب و بی‎همتا برای تولید فراورده‎های پاستا محسوب می‎شود. این گندم جزو گندم‎های خیلی سخت طبقه‎بندی شده و دارای آندوسپرم سخت و شیشه‎ای بوده و در برابر خرد شدن مقاوم است و به همین دلیل برای تولید سمولینا مورد استفاده قرار می‎گیرد. گندم‎های دوروم در آب و هوای مناطق نیمه‎خشک سازگاری بیشتری نسبت به گندم‎های معمولی دارند در نتیجه سطح کشت آن بیشتر در نواحی نیمه خشک جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، افغانستان، الجزایر، آرژانتین، استرالیا و کانادا گسترده شده‎است.

سابقه کشت گندم دوروم در ایران از زمان‎های قدیم وجود داشته است، بطوریکه در مناطق شمال‎غربی و جنوب کشور گندم‎های با نام محلی شاهیوند، قلاوندی، سیاه‎رشک، شوماله، قناری و زردک کشت می‎شده‎اند. علاوه بر این سالانه مقادیری گندم دوروم نیز به کشور وارد می‎شود.

دانه گندم تریتیکوم دوروم نسبت به گندم تریتیکوم آئستیووم (گندم معمولی یا گندم نان) که کوچک و بیضی شکل می‎باشد، بزرگتر و کشیده‎تر است. آندوسپرم گندم دوروم سختی خاصی دارد به طوری که در اثر آسیاب کردن آن سمولینای زبر و زرد رنگی تولید می‎شود. اما گندم معمولی (گندم نان) با آندوسپرم آردی و نشاسته‎ای به راحتی خرد می‎شود. کیفیت گندم دوروم در تولید فراورده‎های خمیری از اهمیت به‎سزایی برخوردار است. مهمترین عوامل مورد نظر عبارتند از بررسی ظاهری، وزن واحد حجم[1]، نقاط سیاه[2]، شیشه‎ای بودن، دانه‎های جوانه‎زده، آلودگی با سایر گندم‎ها و کیفیت و کمیت پروتئین. شاید مهمترین شاخص برای تولید فراورده پاستا مناسب، کیفیت و مقدار پروتئین گندم دوروم باشد، از این‎رو شاخص مزبور اغلب بخشی از شناسایی گندم را تشکیل می‎دهد. در کنار مقدار پروتئین، ویژگی عملکردی پروتئین‎های گلوتن، بیشترین اهمیت را دارند، زیرا استحکام گلوتن موجب بهبود کیفیت محصول نهایی پخته می‎شود.



[1] Test weight

[2] Black point

فودکام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">