سایت جامع کتاب, جزوه, سمینار, مقالات, https://landsun.ir/

با یادگیری از گزارشات آماده مسیر را کوتاه تر کنید.

با یادگیری از گزارشات آماده مسیر را کوتاه تر کنید.

پژوهشگران گرامی جهت دانلود محصولات مورد نظر خود به سایت لندسان مراجعه نمایید.

http://LandSun.ir/

تلگرام: landsun2021@
اینستاگرام: landsun.ir

سمولینا ماده اولیه اصلی در تولید فراورده‎های پاستا می‎باشد. سمولینا ذرات آندوسپرم حاصل از گندم‎های سخت از نوع دوروم به رنگ زرد کهربایی می‎باشد (Hummel, 1966). لغت سمولینا از واژه ایتالیایی semola و معادل آن semoule گرفته شده است. فرآورده‎های پاستا حاصل از این ماده اولیه در مقایسه با پاستا‎هایی که از آندوسپرم گندم‎های سخت یا نرم معمولی بدست می‎آیند، رنگ زردتری داشته و موقع پخت چسبندگی و حالت کشسانی کمتری دارند. بر طبق قوانین و استانداردهای فرانسه و ایتالیا، برای تولید فرآورده‎های پاستا باید از سمولینا یا آرد حاصل از گندم دوروم به عنوان ماده اولیه استفاده نمود و این ماده برای تولید محصولاتی با کیفیت بالا ترجیح داده می‎شود. اما در مواردی نیز به دلیل کمبود گندم دوروم، قیمت تمام شده بالای محصول نهایی و مسائل اقتصادی دیگر، از فارینا یا آرد حاصل از گندم‎های معمولی به‎تنهایی و یا به صورت مخلوط با سمولینا و آرد گندم دوروم استفاده می‎شود که در این صورت رنگ وخصوصیات کیفی محصول نهایی تحت‎تاثیر قرار خواهد گرفت.

طبق تعریف، سمولینا به ذرات درشت دانه شکری[1] آندوسپرم تصفیه شده (خالص‎سازی شده) گندم دوروم اطلاق می شود که از الکی با منافذ 86/0 میلیمتر (الک شماره 20 استاندارد آمریکایی) کاملا عبور کرده و کمتر از سه درصد ذرات روی الک با منافذ 14/0 میلیمتر (الک شماره 100 استاندارد امریکایی) باقی بماند. در واقع اندازه ذرات آن باید طوری باشد که ما بین محدوده فوق قرار گیرد.



[1] Middling

فودکام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">