مقدمه:
موضوع تقلب پر سابقه و تاریخی است. در دوران قدیم تقلب عمدتا در زمینه ھای صورت می گرفت که تاثیر مستقیم بر زندگی و بھداشت مردم نمی گذاشت و علت آن علاوه بر تاثیر اخلاق و بیداری وجدان عمومی از کوچک بودن محیط ھای زندگی و محلی بودن واحدھای خرید و فروش و تولید ، مایه می گرفت، اما با گسترش شھرنشینی و بزرگ شدن مراکز تولید و فروش و علل مختلف اخلاقی شرایط زندگی اجتماعی و انواع تقلب در رشته ھای مختلف تولید و توزیع مواد غذایی نیز گسترش یافت. امروزه این پدیده زشت فرھنگی به طور گسترده در جوامع مختلف توسط افراد سودجو به طور حساب شده و عمومی در مواد غذایی اعمال می شود، که فقط کشورھایی که استاندارد مناسب برای متخصصان کمی و کیفی مواد غذایی و قوانین و مقررات سختی برای مبارزه با متخلفین وضع کرده اند و با قدرت، آن ھا را اعمال می کنند، از این گرفتاری ھا تا حدی در امان ھستند.
مبارزه با تقلب از سه نظر اھمیت دارد:
١. از نظر بھداشتی: به خاطر موادی که به مواد غذایی اضافه نشده و برای سلامتی مضر و خطرناک است.
٢ .از نظر اقتصادی: پولی که جھت خرید پرداخت می شود، بیش از ارزش ماده خریداری شده است و اگر محصول با رقابت سایر تولید کنندگان مواجه شود از دور رقابت خارج می شود.
3. از نظر اجتماعی: اعتماد مصرف کنندگان نسبت به محصول از بین می رود و ھمچنین اساس اجتماعی را بر تقلب و فساد پایه گذاری می کند. به طور کلی تقلب در مواد غذایی ممکن است به صورت ھای زیر انجام شود.
١. تقلب به منظور افزایش وزن و حجم محصول مانند: افزودن آب به شیر و یا استفاده از بسته بندی سنگین و یا عرضه مواد غذایی به میزان کمتر از آن چه که بر روی بسته ھای آن ذکر شده است ( کم فروشی)، ریختن سنگریزه در حبوبات
٢. مخلوط کردن انواع مواد غذایی ارزان و گران ، با کیفیت بالا و کیفیت پایین و فروش آن به عنوان جنس گران قیمت و با کیفیت بالا.
٣.عرضه و فروش جنسی به جای جنس دیگر.
۴.فروش و عرضه جنس فاسد و آلوده به جای جنس سالم
۵.تقلب در علامت ھای تجاری و معروف و عرضه جنس نامرغوب با آن علامت ھا و نام ھای تجاری
۶.استعمال رنگ ھا، اسانس ھا، مواد نگھدارنده و سایر ترکیبات افزودنی غیر مجاز و یا استعمال بیش از حد مجاز برای جلوگیری از فساد و پوشاندن فساد و یا مخفی کردن عیوب کالای نامرغوب.
٧. تھیه مواد غذایی کاملا تقلبی مانند تھیه آبلیمو از آب عصاره رنگی کاه و خودکاه و اسید سیتریک ( جوھر لیمو)
٨.عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده برای یک محصول خاص.